Isnin, 26 November 2012

. Kesalahan Ejaan


             Daripada  kajian  saya, saya mendapati  bahawa kesalahan ejaan adalah  kesalahan yang  paling kerap dilakukan. Dari  21 orang pelajar dalam ini, hanya  5 orang saja  yang tidak melakukan kesalahan ini.  Kebanyakan   pelajar yang melakukan  kesalahan  ini, bukan disebabkan  mereka tidak tahu tetapi  kerana kecuaian mereka. Para pelajar  juga cenderung   mengeja  perkataan mengikut sebutan  dialek,  terpengaruh dengan  bahasa asing  dan  bahasa  SMS. Selain itu, bahasa Melayu juga merupakan  bahasa kedua  bagi kebanyakkan responden saya,jadi  mereka hanya memperoleh  pengetahuan tentang bahasa itu melalui   disebut  dengan sebutan yang tepat , maka  perkataan tersebut   pastilah  akan di eja salah.

Contoh   kesalahan  murid.
1. Ibu     menhidankan  banyak  makanan untuk  kami. ( salah )
    Ibu   menghidangkan  banyak  makanan untuk kami. (  betul )
    2.   Tiba –tiba  adik   menjador  di air terjun.  ( salah )
        Tiba – tiba adik  terjatuh di air terjun  .  ( betul )
   3.   Empat  puluh minute  kemudian, ibu  hendak  kami  menikmati  makanan.( salah )
        Empat  puluh minit  kemudian , ibu menyuruh  kami menikmati  makanan ( betul )
    4.    Saya  sangat    leper, saya makan dua bungkus nasi lemak. ( salah )
        Saya  sangat  lapar.Saya makan dua bungkus nasi  lemak. ( betul )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan