Selasa, 20 November 2012

Kesalahan memberikan imbuhan


  
         Dalam kajian kes ini, saya mendapati  pelajar-pelajar saya  tidak  menguasai kemahiran  membentuk  kata terbitan.,iaitu proses  menggandingkan  imbuhan pada  kata dasar. Perkataan imbuhan sebenarnya terdiri daripada  imbuhan awalan, imbuhan akhiran , imbuhan apitan dan imbnuhan sisipan.
          Dapatan  analisis kesalahan tatabahasa  menunjukkan  yang  paling banyak dilakukan  oleh pelajar saya  ialah  kesalahan memberikan  imbuhan.  Sebanyak  73 % ( 15 orang daripada 21 ) yang melakukan  kesalahan ini.  Terdapat dua  pendapat yang  menerangkan kenapa  kesalahan ini boleh berlaku.


1.  Menurut   Azman wan Chik 1989
              - melakukan kesalahan imbuhan  kerana  mereka keliru dengan  bunyi  sebutan 
                imbuhan   dan tidak menguasai  aspek  makna  imbuhan tersebut.
2.   Menurut   Abdullah  1989
               -  menyatakan  pelajar melakukan kesalahan  imbuhan kerana  mereka tidak 
                  memahami  fungsi imbuhan.



Contoh   kesalahan murid.
1.  Apabila  sampai di sana ,ibu  melari  seperti  seekor arnab  .( salah )
     Apabila sampai di sana ,ibu   berlari seperti seekor arnab.   ( betul )

2.  Di sana   mendapat  banyak orang  yang sedang berkelah  ( salah )
      Di sana  terdapat  banyak  orang yang sedang  berkelah . ( betul )

3. Kami  pun   sedia   pergi ke kawasan air terjun.  ( salah )
     Kami pun  bersedia  pergi ke kawasan   air  terjun  ( betul )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan