Dalam kajian kes ini, saya mendapati
pelajar-pelajar saya tidak menguasai kemahiran membentuk
kata terbitan.,iaitu proses
menggandingkan imbuhan pada kata dasar. Perkataan imbuhan sebenarnya
terdiri daripada imbuhan awalan, imbuhan
akhiran , imbuhan apitan dan imbnuhan sisipan.
Dapatan analisis kesalahan tatabahasa menunjukkan
yang paling banyak dilakukan oleh pelajar saya ialah
kesalahan memberikan
imbuhan. Sebanyak 73 % ( 15 orang daripada 21 ) yang
melakukan kesalahan ini. Terdapat dua
pendapat yang menerangkan
kenapa kesalahan ini boleh berlaku.
1.
Menurut Azman wan Chik 1989
- melakukan kesalahan
imbuhan kerana mereka keliru dengan bunyi
sebutan
imbuhan dan tidak menguasai aspek
makna imbuhan tersebut.
2.
Menurut Abdullah 1989
- menyatakan
pelajar melakukan kesalahan
imbuhan kerana mereka tidak
memahami fungsi imbuhan.
Contoh kesalahan murid.
1.
Apabila sampai di sana ,ibu melari
seperti seekor arnab .( salah )
Apabila sampai di sana ,ibu
berlari seperti seekor arnab. (
betul )
2.
Di sana mendapat banyak orang yang sedang berkelah ( salah )
Di sana terdapat banyak orang yang sedang berkelah . ( betul )
3. Kami pun
sedia pergi ke kawasan air
terjun. ( salah )
Kami pun bersedia pergi ke kawasan air
terjun ( betul )
Tiada ulasan:
Catat Ulasan